Empat Warga Aceh Positif Covid19 di Malaysia Melarikan Diri

LINTAS NASIONAL – MALAYSIA, Empat Tenaga Kerja Indonesia Asal Aceh di Malaysia melarikan diri setelah dinyatakan positif Covid19


Ketua Polis Daerah Sepang Asisten Komisioner Wan Kamarul Azran Wan Yusof mengatakan , pada 13 Mei lalu, sebuah syarikat pembinaan jalan melakukan tes Covid-19 atas 26 pekerjanya.

“Lima hari kemudian pihak Rumah Sakit menginformasikan melalui telefon bahwa seorang pekerja Indonesia dinyatakan positif Covid-19 dan suspek dibawa ke Hospital Sungai Buloh.

“Pada saat itulah pihak syarikat mendapati terdapat empat pekerja Indonesia sudah melarikan diri,” katanya

Wan Kamarul berkata, pada 19 Mei lalu, pusat Kesihatan Sungai Pelek mengarahkan syarikat terbabit membawa pekerjanya yang tinggal di rumah kongsi sama dengan suspek menjalani tes Covid-19 dan mendapati terdapat dua lagi pekerjanya dijangkiti virus berkenaan dan kini dirawat di Hospital Sungai Buloh.

“Kita mohon kepada orang ramai untuk memberikan informasi serta kerjasama kepada Polis supaya mereka ini dapat dikesan dan dihantar ke hospital untuk rawatan lanjut,” katanya.

Mengikut kenyataan berkenaan, empat suspek warga asing yang lari itu berumur antara 22 hingga 27 tahun.

Baca Juga:  Pakai MyKad Palsu, 8 TKI Diamankan, Menteri Malaysia: Kita Akan Tindak Tegas Pekerja Asing

Informasi yang disampaikan kerajaan Malaysia melalui stasiun televisi TV3

Kerajaan Malaysia menyampaikan bahwa 4 pekerja asal Aceh yang positif Covid-19 ini berawal dari pemeriksaan di daerah Sepang.

Ke 4 warga yang positif Corona yang melarikan diri adalah Jasman 27 tahun, asal Meulaboh, Faisal asal Lhokseumawe, Ahmad Muhtar asal Meulaboh, serta Afrizal asal Banda Aceh. (Red)